כמה מילים על עצמי

שלום רב, שמי לירון תמם, בן 38, נשוי, גר בכפר סבא עם אשתי ועם הכלבה שלנו. יש לי תואר ראשון במדעי המדינה, תואר שני בגישור ותואר שני נוסף במינהל ומדיניות ציבורית. אני עובד בתור כותב תוכן לאתרי אינטרנט, ובזמני החופשי אני רץ למרחקים ארוכים.

בגיל עשר התחלתי לכתוב שירים וסיפורים, בתחילה למגירה, ובסביבות שנת 2000, התחלתי לפרסם אותם באתרי שירה ופרוזה ברחבי הרשת, אותם לשמחתי קורא קהל גולשים נאמן.

עם השנים נוצר אצלי מאגר שירים ובמאי 2013 החלטתי להקים אתר משלי. לירון תמם-שירים חדשים, האתר מתעדכן מדי שבוע בשירים חדשים וישנים. לצד האתר פועל גם עמוד פייסבוק, העמוד של לירון תמם, בו חברים כבר למעלה, נכון למאי 2017, למעלה מ-840 חברים.

בבלוג אני מפרסם שירים שלא מופיעים בשום מקום, כולל לא באתר והוא מאפשר לי לשמור על קשר ישיר עם הגולשים. אני מזמין אתכם לקרוא את השירים, להגיב ואם אתם מעוניינים לשאול שאלות או להעיר הערות, אתם מוזמנים ליצור איתי קשר במייל: tamam231@gmail.com.

מצפה לשמוע מכם,
לירון

יום שישי, 7 בפברואר 2014

חייב לעלות לרכבת

עומד בצד, ליד הגדר
לא משאיר לעצמי מקום לברוח
לוקח עם עצמי רק מעט תקוות
אבל אני חייב לעלות על הרכבת

את לא תביני , את לא תראי
אני חייב לעלות על הרכבת
גם אם זה משאיר אותנו במקום אחר
אל תבקשי ממני להסביר

ביום בו ראית אותי בפעם הראשונה
ידעת שזה עניין של זמן
עד שאעמוד על הרציף ואחכה
אולי הרכבת תגיע במקרה ואני אעלה

כן, את לא תביני אותי,
אני לא יכול להסביר
חייב לעלות על הרכבת
בינתיים מחכה על הרציף

אחרי שאלך
כל הסודות יתגלו
כשאהיה רחוק
את תוכלי לגלות אותי מחדש

אני לא מבקש ממך שתביני
לא מבקש שתנקי ממני דבר
האשמה כתובה ואני לוקח כל מילה
חייב לעלות על הרכבת עכשיו

תיק קטן, עיניים גדולות
ידיים לחוצות, גוף מתוח
עוד קצת זה מגיע
עוד קצת זה בא

חייב לעלות על הרכבת
אתיישב ליד החלון
ארדם ואישן כל הלילה
אחלום את מה שנותר ומה שהיה

אני חייב לעלות על הרכבת
את לא תביני, את לא תראי
עומד על הרציף ומחכה
זה עוד יקרה, זה עוד יקרה


את יודעת שאני חייב לעלות לרכבת, כל יום אני חייב 
לתפוס את המושב, להביט מהחלון ולהרגיש אותה נוסעת 

גיבורים פגומים

אבא תגיד לי למה אני אוהב את האספלט
את המרחבים שנפרשים בפניי
מעולם לא נסעתי איתך כל הלילה
אני לא זוכר אם הגענו פעם

אבא תספר לי , מה רואים בצד השני של הגדר
אני לא מצליח לשמוע את הגברים בוכים
תספר לי איך נשמע קולן של הנשים
כל הגיבורים פגומים

בחוץ השמיים אפורים
אפשר לראות בין המכוניות הדוהרות ילדים משחקים בין העצים
אבא כמה זמן עוד ניסע
אני לא חושב שאי פעם נגיע

אני אוהב את האספלט, את השלטים שמהבהבים
הזמן נעלם בנוף המשתנה
אז למה אף פעם לא נסענו אל תוך החשכה
לגלות איך נראים הימים החדשים

אני לא זוכר אם פעם מחקנו שורות מהמכתבים שלנו
זה נראה שלא הצלחנו לתלוש דפים מהיומן
אז אבא תספר לי איך זה מרגיש
להתעורר באמצע הלילה ולשמוע גברים בוכים

יום אחד אבא , אני אכנס לרכב ואתה תשב לצידי
בדרכים שנחצה, נלמד איפה אסור לנו לעצור
אתה תצביע על הגדרות ואני אחפש את הגברים הבוכים
אז שנינו נלמד על הדקויות של הגיל ושל הזמן

אבא תספר לי, איך זה מרגיש להיות כבול לתקתוק השעון
יושב ליד המקלדת וכותב את המילים, מדמיין איך זה נראה
בזמן שבצד השני אני לא שומע גברים בוכים ,
כל הגיבורים פגומים

אבא, יום אחד אנחנו נחצה ביחד את הדרכים שלא חשבנו שנחצה
אני אבין למה אני מאוהב באספלט , אתה תבין את השאר
כן אבא, יום אחד אנחנו נסע כל הלילה
נשמע את הגברים בוכים, נבין למה הנשים צורחות



הפרדוקס הגדול, גברים לא בוכים, גיבורים לא פגומים, אבא ואני לא נוסעים
ואולי הכל לא נכון וזה בעצם קורה? 

הרצפה הקרה

כשהאור מחמם אותנו
אנחנו יכולים להתנדנד על הרצפה הקרה
ולא לחשוש מנפילה
יש עלים שמסתירים אותנו
מבקשים לנקות מאיתנו את האשמה

כשהאור מחמם אותנו, אנחנו לא יכולים לעשות דבר
גם לפיתוי הטוב יש טעם של רעל
שלטים מכוונים כמו כדורים
ואנחנו מגיעים לאט , בעצלתיים אל קו הסיום

אנחנו יכולים להתנדנד על הרצפה הקרה
לא לחשוש מנפילה
עלים מסתירים אותנו
משם מגיעים החזיונות שלנו

השמועות, הצבעים, שחור ולבן
כל מה שאנחנו יודעים
מבקשים לומר בקול צדקני ומיוסר
העלים מסתירים מאיתנו את הנפילה

אין לנו סיפור, אין לנו שמות
רק מעשים טובים ויער לברוח אליו
איפשהו בחשכה הגדולה ההיא
נמצא את החיות שבתוכנו יוצאות

אנחנו יכולים להתנדנד על הרצפה הקרה
כשהאור מחמם אותנו
אין לנו סיפור, אין לנו שמות
אז בואי נישאר קרובים

כשהאור מחמם אותנו
אנחנו יכולים להתנדנד על הרצפה הקרה
לא לחשוש מהנפילה
יש הרי עלים שמסתירים אותנו

מבקשים לנקות מאיתנו את האשמה


יש שירים שמתחילים במשפט אחד, השיר הזה התחיל מהמשפט כשהאור מחמם אותנו
אחר כך בא הפיתוי הטוב בטעם של רעל ומשם הכל נמשך 


רהיטים

פתאום באמצע הלילה
שמענו רהיטים מתרסקים
זו לא היתה רעידת אדמה, לא סערה
רק עוד יום בדרכים שלנו

עמדנו דוממים מול שלווה של אלימות בדיונית
גם אצלנו החלומות נגמרים בסוף
ואז מגיעה מציאות מלאה בשאריות חסרות רחמים
יוצאים אל המרפסת , לראות איך זה נראה מאחורי הגדר

אל תפחדי , אני אומר לך , אל תפחדי
גם אני מתמלא ומתרוקן על פי רגעים
ונגמרות לי המילים
כשאני צריך להשלים משפטים

באמצע הלילה , שמענו רהיטים מתרסקים
לא רעידת אדמה, לא סערה
רק עוד יום בדרכים
באמצע הלילה, אצלנו רהיטים מתרסקים

עכשיו תביטי על הקירות
תמונות נופלות במהרה
עכשיו תביטי במראה
את מכירה את מי שעומד שם?

אני לא זוכר מתי נרדמנו
כל הלילה דיברנו ואמרנו אותו דבר
בסוף נשכבנו עם ידיים קשורות מאחורי הגב
ופתאום שמענו רהיטים מתרסקים

הם נפלו מכל מקום באלימות שלווה
ואנחנו נותרנו חסרי אונים מול התמונה
רציתי לבקש שלא תפחדי
גם אני מתמלא ומתרוקן על פי רגעים

לא, אין כאן תמונה יפה
רחוב אפור, גבר רץ אחרי אישה
מתחנן אל ליבה , מבקש את עצמו
רחמים אבודים מכוסים בטיפות הגשם

רק רהיטים מתרסקים באמצע הלילה
לא רעידת אדמה, לא סערה
רק הדרכים שלנו ואנחנו ביניהם
תמונות נופלות במהרה, אל תביטי עכשיו במראה


באמצע הלילה, כשאמורים לישון, היו צעקות, היה כאב, רהיטים התרסקו בחדר 
לא רעידת אדמה, לא סערה, רק אנחנו עמדנו שם 

יום שבת, 28 בדצמבר 2013

גם כשמרגישים טוב כותבים

בפוסט הראשון שלי באתר טענתי שאדם שטוב לו, לא יכול לכתוב.הוא לא צריך לכתוב. תכתוב כשרע לך, כשטוב לך תחייה. זה מה שכתבתי. זו מנטרה שהאמנתי בה במשך שנים רבות והבאתי אותה אל הכתב בפוסט אחד שביטא גם שירים רבים שכתבתי.

אחרי שפרסמתי את הפוסט, אדם קרוב טען בפניי שאני טועה בעמדתי. גם אנשים שטוב להם יכולים לכתוב ואפילו יפה, לא חייבים לסבול , לא חייבים לשקוע במרה שחורה בשביל לכתוב. הדמות של המשורר המיוסר היא רומנטית ונכתבת נפלא בספרים אבל הדמות לא חייבת להיות חלק מהמציאות בשביל להוציא מאיתנו מוזה, להיפך מוטב להיות מאושר ולכתוב מאשר להתייסר ולכתוב. זו בהנחה ואתם מאמינים שניתן להיות מאושרים.

אני מודה , בשבועות האחרונים אני מתלבט בשאלה האם צדק אותו אדם. האם גם כשמרגישים טוב אפשר לכתוב שירים ועוד יפים? נכון שהיצירות הגדולות נכתבו כשהיוצרים שלהן היו במצבים לא קלים וסביר להניח שלא רקדו מאושר ( גירושים קשים, מחלה, דיכאון, אובדן, מוות ועוד), כולן נכתבו בימים בהם השמש זרחה אבל ספק אם הציפורים צייצו להם.

אני מתלבט בשאלה הזאת, כי בתקופה האחרונה אני מרגיש טוב. זנחתי את הייסורים ואולי זו היתה רק דמות שאחזה בהן כל עוד לא היתה לה משהו לאחוז בו, הפסקתי להיות עצוב אחרי שעברתי תהליך גמילה ארוך, ואפילו הפסקתי לחטוא בכאבים. אז נכון נשארו ספקות ותהיות אבל כן , אני מרגיש טוב. אבל אני האישי, זה לא הנקודה כאן, טוב לא בדיוק, אני הכותב זה הנקודה. אני עדיין כותב, ומרבית שיריי אומנם אינם אופטימיים אך מצד שני הם גם לא פאסימיים כמו בעבר. שיר כמו טבעת מדבר על דמות והמסכה שזרקתי מעצמי ועל ההחלטה שקיבלתי, שיר כמו "כותב כשטוב לי" מסביר מצב חדש עבורי, בו אני מרגיש טוב אבל יחד עם זה מרגיש שאני משקר ואולי חייתי עם שקר איתו אני נאלץ להתמודד כעת. האם עכשיו אני משקר לעצמי או שאז שיקרתי ואולי בשני המקרים לא שיקרתי הרי אלא החיים. פעם אנחנו במצב טוב ופעם אנחנו במצב רע, והכתיבה היא בהתאם.

אם תשאלו אותי איזו יצירה אני יותר אוהב היום, יצירות שמחות או דיכאוניות, אני מניח שאם שתיהן באותה קומה בבניין היצירות , כלומר אי שם קומה עליונה, שתיהן אמיתיות ולא ילדותיות אז אבחר בזו העצובה יותר, אבל זה לא אומר שאני בהכרח חושב שזה הכרחי לוותר היצירה השמחה. היום, יותר מאשר בעבר, אני מוצא את עצמי מאזין שוב ושוב לשירים שאינם מבקשים לנגן על הנים של הדיכאון והעצבות , אני עדיין לא מחפש את השירים שינגנו על הנים של השמחה, אלא אני מחפש יצירות שאין מכריעות בעניין.

אני מסתכל על עצמי היום במראה ויודע שאני יכול לכתוב שירים גם כשלא עצובים. אפשר לחיות את החיים בזמן שמחה וגם למצוא מקום לכתיבה.אפשר לכתוב את המציאות לצד הפחד, את התנועה והזמן לצד ההרהור , ואת התחושה האינסופית שאולי , רק אולי משהו כאן לא אמיתי, לצד הוודאות ההכרחית, שזה לא באמת משנה, כי בסופו של דבר מדובר בחיים. אם תתלה באילנות גבוהים, אפשר לכתוב ולשיר "לפעמים אני מאושר" בלי לטעון בציניות שזו רק אשליה.

נקודה אחרונה, אני כותב כי אני נהנה לכתוב, כי זה מה שאני עושה הכי טוב בחיי. אם הייתי מוותר על זה רק בגלל שאני מרגיש טוב, הייתי עושה שהוא מבחינתי אסור ונותן לזה להשפיע על חיי בצורה לא נכונה. אם זה מה שאני טוב בו, אמצא את הדרך לשלב אותו גם כשטוב לי. איך אוכל לתעד את זה ולהאמין בזה אם לא אוכל לכתוב, מה הטעם בשירים שנכתבים רק כשרע? גם בטוב יש מקום לשירים, אפילו אם העבר משאיר אחריו סימן שאלה


יום שישי, 13 בדצמבר 2013

אין לי סלב

בעידן בו אתרי אינטרנט, תוכניות בידור ורכילות , וכשאפילו עיתונים רציניים לכאורה מוכנים למכור כותרות ענק וכתבות סופשבוע לכל סלב או גיבור תרבות מזדמן, אין זה פלא שכל אחד שמתפרסם  לחמש דקות , פחות מכך, שלא נדבר על יותר מזה, נתפס בעינינו כמו אחד מהמשפחה שלנו, חבר קרוב. בן בית של ממש.
אני מתייחס לזה בעקבות המקרה בו הזמר המפורסם שאת שמו כבר כולם יודעים, נחשד במה שנחשד, והתופעה שרווחה לאחר מכן, בה אנשים ממקומות שונים החלו מגנים עליו, בשם האהבה שלהם את המוזיקה שלו, וכמו היו חבריו משכבר הימים, כאילו הם עצמם היו באותן מסיבות וראו אותו עם שוקו ולחמנייה ולא עושה את מה שנטען שעשה.

נכון , סביר מאוד שהוא לא עשה את זה, ואפשר להבין שמי שאהב אותו עשה את זה מתוך אהבה אמיתית, אמונה, ואולי מהטעם הפשוט , חוסר השלמה עם האכזבה. אך בואו נודה על האמת, הם לא יודעים מה קרה, הם לא חבריו הקרובים ובטח לא אחיו מבית.

המשחק הזה, הוא כפול. משרת ולא משרת את שני הצדדים. את הסלב זה משרת , בוודאי בנקודות שפל, זה מחמיא להם, עושה להם נעים בכל מיני מקומות, כמו פוליטיקאים טובים הם יכולים להציג את התמיכה הזאת כהוכחה לאהבת הקהל ורוע התקשורת (והרשתות החברתיות). עד הנקודה בה זה יפסיק לשרת אותם, הנקודה בה האמת תתגלה, לעיתים אמת מאוד לא נעימה והקהל יעזוב, אגב לא פחות גרוע מצידם זו הצפייה של קהל המעריצים לקבל מהם יחס דומה, כלומר, אנחנו תומכים בכם עכשיו תורכם להכניס אותנו לחיים שלכם, תנו לנו קצת מהזוהר שלכם. אז כנראה זה כבר הופך לא נעים עבורם.

גם עבור הקהל זה משחק כפול שפעם משרת ופעם ממש לא. זה משרת כשהם מקבלים את האהבה בחזרה, דבר שלא קורה תמיד, ולעולם לא ברור מתי זו אהבה אמיתית ומתי זו אהבה של מערכת יחסי ציבור משומנת. בסופו של דבר, הקהל לא יודע מה קרה, לא במקרה של הזמר הנ"ל ולא במקרים אחרים. הוא בדיוק כמו מי שמתנגד לאותם אמנים ניזון מהתקשורת. ניזון מתדמית שמוכרים להם יחצ"נים, שמרוויחים כסף מלמכור לנו תדמית טובה של הלקוחות שלהם. זה לא שונה ממי שניזון מ"התקשורת הרעה שמחפשת את האמן". זה אותו מטבע בשני צדדיו. במידה והאמת השלילית מתגלה, אז זה מפסיק לשרת את הקהל הנאמן. אז הוא מתאכזב ונאלץ להתמודד עם זה. כמובן עד שהוא עובר להגן על הסלב הבא.

למה זה כל כך מהותי שאכתוב על זה, ועוד שלוש שבועות אחרי המקרה? האמת שהפוסט נדחה בגלל פוסטים קודמים, אבל הסיבה האמיתית היא, שמאחורי כל אמן עם תדמית שנמכרת בכתבות סופשבוע או במסיבות עיתונאים, יש אדם. הוא לא שונה מהמעריץ שלו, הוא לא שונה מאחרון האנשים בסביבה שלנו. אחד האבסורדים הגדולים הוא, שבגלל שמדובר בדמות שאנחנו מעריצים אנחנו מוכנים להוריד את רמת המוסר שלנו, הרי אם דמות שאנחנו לא מכירים היתה חשודה במעשים שאותו זמר היה חשוד בהם, היינו תוקפים אותו. במקרה הנ"ל היו מי שדאגו לתקוף את כל העולם חוץ ממנו. הרי מבחינתנו, הוא זמר ששר שירים, הוא עושה לנו טוב, אנחנו שומעים אותו כל יום בדרך לעבודה, אז איך ייתכן שהוא עושה דברים כאלה? אנחנו הכנסנו דברים כאלה לרכב שלנו?


נקודה אחרונה, הקשר הלא ממשי הזה בין האמן לקהל הוא הרי שקרי. הוא חזק יותר היום מאשר בעבר בכלל הרשתות החברתיות למיניהן שמאפשרות קשר כביכול ישיר בין האמן למעריצים (כמובן שברוב המקרים לא האמן כותב שם אלא מישהו מטעמו אבל נניח לזה). הנה אנחנו נכנסים לעמוד הפייסבוק שלו ומקבלים תמונות מחיי המשפחה, ציוצים בשעות שהוא מבלה וכדומה. זה הרבה יותר נגיש ממה שהיה קודם לכן, ערבי מעריצים פעם בכמה חודשים, חתימות בחנויות דיסקים, או מפגשים מזדמנים מתחת לבית שלו. אבל שוב זה שקרי. זו תדמית שעוברת דרך מסנני היחצ"נים, ונמכרת בחינם, הרי הנגישות הזאת היא לא באמת קיימת, היא אפילו לא חריץ שמוסתר מאחורי וילון כהה בוואן היוקרתי או בחלון של דירת היוקרה. היא פשוט לא קיימת בכלל. 


יום שישי, 29 בנובמבר 2013

הפסקול של ילדותנו הפסיק לנגן

יש אמנים שעצם נוכחותם בחיינו מסמלת משהו שהוא גדול מסך האומנות שלהם, זה נכון אם הם ואומנותם נמצאים שם כל הזמן וזה נכון אם הם נוכחים נפקדים בחיינו, פה שיר, שם שיר, היצירה שלהם היא חלק בלתי נפרד מחיינו אבל היא הרבה יותר מזה.

אני כותב את זה על רקע מותו של אריק איינשטין והצער הרב שזה גרם לנו. אבל אני לא אדבר על האיש וגם לא היצירה שלנו, אלא על משהו הרבה יותר אישי שמקשר בין יצירותיו, מותו והתחושה הפנימית איתה אני מסתובב מאז לכתו. אני מדבר על הזמן, או יותר נכון על הזקנה.

בני שלושים ומעלה שגדלו על אריק, אריק של כמו גדולים , הייתי פעם ילד, כבלים, ואת ימי נעוריהם העבירו בהאזנה ללא הפסקה לשבלול, פלסטלינה, בצפייה במציצים, וידעו להכיר כל שיר של אריק, משירי החלונות הגבוהים ועד גיטרה וכינור עם שלום במוסקט, חשו השבוע שאחד האמנים הבולטים ששרו את פסקול חייהם עזב אותנו, אך לא רק הוא עזב, אלא תקופה שלמה. כמו באה בפעם האחרונה, להגיד שלום, תודה , ולהמשיך הלאה. ילדות שמה.

עזבו ארץ ישראל היפה שכולם מתגעגעים אליה ואולי מעולם לא היתה, עזבו בן אדם צנוע ברמות שלא יתואר , מצחיק בטירוף ואמן ברמה משלו, עזבו גם יצירות מופת הרי הן ימשיכו להתנגן הרבה אחרי שגם אנחנו נחזיר ציוד. זה משהו אישי ועמוק יותר, משהו שמסמל את הימים בהם הרשנו לעצמנו להישאר במיטה ולא לקום, הימים שהרשנו לעצמנו לקום בבוקר בשבת לתחושה שלא קיימת בשום מקום אחר, תחושה שכמו ביקשה לומר  כאן יש ביטחון, כאן אתם מוגנים. אז נכון, הדור שלי סיים צבא, חלקו עשה אותו במארבים אי שם במקום הכי רחוק מתחושת ביטחון או משהו שמזכיר חווית ילדות, חלקנו נשואים עם ילדים, אבל עכשיו כשאריק מת , הילדות באה לומר, זהו נגמר, השריד האחרון נעלם.


לא אשקר , מותו של אריק העציב אותי באופן שכמעט אף פעם לא הרגשתי כשמת אדם שהיה רחוק ממני אבל זה בגלל שהוא היה כל כך קרוב. אני אשכרה בכיתי, כי זה היה פסקול שאיפה שהוא בראשי חשבתי שלעולם לא יפסיק לנגן. עכשיו הוא חדל. אני אחזור עוד לאלבומים הישנים, לשירים שליוו אותי בימי שבת בבוקר , או בערבים אחרי העבודה, אחזור לכבלים ולהייתי פעם ילד, אחזור גם למציצים , בוודאי אזכור דיאלוג אחד או שניים. אבל זה נגמר. הילדות נגמרה . כל פסקול שמתנגן או יתנגן עכשיו מיועד לתקופה אחרת, לזמן אחר.