כמה מילים על עצמי

שלום רב, שמי לירון תמם, בן 38, נשוי, גר בכפר סבא עם אשתי ועם הכלבה שלנו. יש לי תואר ראשון במדעי המדינה, תואר שני בגישור ותואר שני נוסף במינהל ומדיניות ציבורית. אני עובד בתור כותב תוכן לאתרי אינטרנט, ובזמני החופשי אני רץ למרחקים ארוכים.

בגיל עשר התחלתי לכתוב שירים וסיפורים, בתחילה למגירה, ובסביבות שנת 2000, התחלתי לפרסם אותם באתרי שירה ופרוזה ברחבי הרשת, אותם לשמחתי קורא קהל גולשים נאמן.

עם השנים נוצר אצלי מאגר שירים ובמאי 2013 החלטתי להקים אתר משלי. לירון תמם-שירים חדשים, האתר מתעדכן מדי שבוע בשירים חדשים וישנים. לצד האתר פועל גם עמוד פייסבוק, העמוד של לירון תמם, בו חברים כבר למעלה, נכון למאי 2017, למעלה מ-840 חברים.

בבלוג אני מפרסם שירים שלא מופיעים בשום מקום, כולל לא באתר והוא מאפשר לי לשמור על קשר ישיר עם הגולשים. אני מזמין אתכם לקרוא את השירים, להגיב ואם אתם מעוניינים לשאול שאלות או להעיר הערות, אתם מוזמנים ליצור איתי קשר במייל: tamam231@gmail.com.

מצפה לשמוע מכם,
לירון

יום שני, 24 ביוני 2013

הטקסט הוא מה שחשוב



לפני שהתחלתי לבנות לעצמי אתר אינטרנט שישמש אותי לפרסום טקסטים שלי וגם אחרי שהוא עלה לאוויר והתחלתי לתפעל אותו מדי יום, עלתה ונשארה בי השאלה, את מי זה בכלל מעניין? למה שאנשים בכלל ייכנסו לאתר , מדוע  טקסטים של אדם לא מוכר, בטח לא חשוב, צריכים לזכות למקום של כבוד כמו אתר משלהם. 

אפתח ואומר שאינני חושב שאני חשוב. אני לא רואה את עצמי כמשורר , התואר הזה גדול עלי בעשרות מידות, ייתכן שיום אחד אזכה לתואר הזה בכבוד, אולי אפילו אסכים לקרוא לעצמי כך, בינתיים אני מסתפק בתואר הפשוט של כותב. כרגע אני לא משורר. לטוב ולרע. בעיקר, כי אני פשוט לא עומד במקום הזה כרגע. 

ובכל זאת כן חשבתי ואני עדיין חושב שהטקסטים שכתבתי ועודני כותב זכאים להופיע באתר אינטרנט. מן הסתם, אחרת לא הייתי מקים אתר ועובד עליו שעות רבות. ההסבר שלי הוא פשוט. טקסטים צריכים להתפרסם, אחרת אין להם מקום. האדם שכותב אותם פחות חשוב, הוא חשוב, אני לא אומר שלא, הרי שאנחנו ניגשים לקרוא טקסט, חשוב לנו לדעת מי כתב אותו, מה הביא אותו לכתוב אותו, למה הוא כתב כך ולא אחרת, הפרופיל שלו אומר לא מעט על הטקסט. אבל מה שחשוב זה הטקסט. המילים, המשפטים, מה שיש במילים, מה הן מציעות ומציגות לנו. 

אם טקסט נשאר במגירה, הוא מאבד משהו מערכו בעיניי. זה לא שהוא פחות טוב או פחות חשוב, בוודאי שלא כל טקסט שמוצג עונה באמת להגדרות כאלה. אך אם טקסט נשאר במגירה ואיש לא יודע ממנו, הוא בבחינת לא אמרת –לא עשית. זה לא עצם הפרסום והחשיפה כמו עצם הידיעה שהצגת משהו לעולם, נתת משהו משלך וחשפת אותו בפני כולם. 

אני מאמין בחשיפה, עד גבול מסוים כן, אבל אני מאמין בה. כי ברגע שהטקסט יוצא לחלל האוויר, הוא זוכה למשמעויות שונות, עיניים בצבעים ובגוונים מגוונים עוברים וקוראים אותו, מכאן יוצאת המחשבה מה בדיוק אומר הטקסט. ומטקסט פשוט שנכתב בזמן , במקום ובאירוע מסוים, הוא הופך מגוון יותר, מקבל חיים משל עצמו. זה כבר לא קשור ליוצר, זה אך ורק של הטקסט. 

אם נחזור רגע לנושא בו התחלתי, ברור לי שאני לא אדם חשוב, ברור לי גם שמי שקורא את שיריי בטח תוהה , למה לעזאזל אני חושב כך, הרי אם לא הייתי חושב ככה לא הייתי מקים אתר. נתחיל מזה, שלשמחתי אינני כותב טוקבקים, אני כותב טקסטים, מכאן החשיבות שלהם. לטוב ולרע. יכול להיות שיאהבו את זה, יכול להיות שלא, ייתכן ואגרום למישהו להזדהות ואולי מעבר לכך, אולי גם לא. בסך הכל מציג נקודה, שריטה קלה לא מעבר לזה.
נמשיך בזה שאנחנו מוקפים טקסטים, חשובים יותר וחשובים פחות, לכל טקסט יש את המקום שלו, אם כל אחד יחכה שהוא ירגיש חשוב או שאחרים יגידו לו שהוא חשוב, נמצא את עצמנו בלי טקסטים ובלי יוצרים שיכתבו אותם. האינטרנט לא יהיה אינטרנט וחופש הביטוי יאבד מהמשמעות האמיתית שלו. נסיים בזה, שאני לא חשוב, זה הטקסט שחשוב.  

מה אתם חושבים? הטקסט חשוב, הכותב חשוב, כל הטקסטים ראויים לפרסום או שאנחנו צריכים לחשוב פעמיים לפני שאנחנו מפרסמים טקסטים באתרים שונים ועוד משלנו.

3 תגובות:

Unknown אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
Unknown אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
Unknown אמר/ה...

אנחנו לא צריכים לחכות שיגידו לנו שאנחנו חשובים או שהטקסטים שלנו חשובים.
הרי תמיד יהיו כאלה שיחשבו כך ואחרים יחשבו אחרת. תמיד. אז כל עוד שאנחנו מצאנו לנכון לפרסם הפרסום ראוי. כמובן ומיותר לציין שכאנשים מוטלת עלינו האחריות להיות רגישים לסביבה רגישים לזולת ולראות אותו לפני פרסום היצירה. כל עוד לא התלהמנו כל עוד לא פגענו לא השפלנו כל עוד לא ייצרנו בכתיבה כוחניות כלפני האחר יש מקום לחופש מוחלט ביצירה. אני חושבת שכאנשי יצירה האחריות צריכה להיות מדוקדקת אף יותר. רוצה להגיד כי עיניו של היוצר ויצירתו נולדו מתוך יכולת ההתבוננות ויכולת זו אינה מתקיימת ללא יכולת רגשית. הרי באותו זמן שיצרנו בקשנו מעצמנו להעצר רגע. עם המכחול מול הבד. עם המצלמה מול האובייקט. עם הכלי מול שורות התווים. מול הקהל על הבמה. עם המילים מול הנייר. בקשנו מעצמנו להביט פנימה , להעמיק את שניבט מול עניינו. לתת ליצירה משמעות מעבר למה שהיא. ומאותו רגע היא כבר לא דוממת. חד מימדותתה חלפה באותו השניה בה החלטנו להתעכב. הוא האובייקט המושא כבר לא מה שהיה. ולכן יש להתעכב פעם נוספת. הפעם לשם הבדיקה.
אם הייתי אמורה לבחור בין חשיבות הכותב לחשיבות הטקסט וודאי שהייתי בוחרת באחרון.
מה שמדבר אליי זה הטקסט ובאותם רגעים לא חשוב לי כלל מי כתב אותו. אלא במה שהטקסט הזה עושה לי. מה עובר אליי ממנו. מה לא עובר ממנו. האם נשארתי בדיוק באותה פוזיציה בה הייתי טרם המפגש? מה הטקסט עורר בי . אלו תחושות? מחשבות? הזדהות? פחד? הבנה? הוא חייב לנהל איתי איזה דיאלוג מסויים. כזה או אחר אבל דיאלוג. אחרת, יהיו אלה מילים מתות שכובות על נייר. אין ספק שאני מעריכה מאוד את הגישה שלך, לירון, ש"אני לא חשוב, הטקסט חשוב". רק כך , יש מקום ללידה חדשה. נוספת. שוב ושוב. כאשר הזזנו את עצמנו הצידה יצרנו חלל. ואקום. נתנו למשהו אחר להכנס. אולי למישהו אחר. אם כך, מהו הטקסט אם לא זה שכתב אותו. זה שיצר אותו. בלעדי הכותב הרי הטקסט לא היה קיים. וכן, במידה ו"הדייט" היה מעניין סביר להניח שהסקרנות תוביל אותי להתעניין אודות הכותב והתכתבותו עם המילה והטקסט.